Monday, August 16, 2010

PANDUAN KEPADA YANG MEMBIIMBING MUALLAF

Bagi sesiapa yang berminat untuk membimbing muallaf maka perlu memahami muallaf. pendekatan yang salah akan menyebabkan muallaf tertekan dan tidak bersemangat untuk terus belajar dan amalkan Islam. Ini yang banyak berlaku bahkan sampai yang akhirnya keluar daripada Islam. Adapun perkara yang perlu diingat dalam membimbing muallaf adalah:

1. Ingatlah muallaf umpama bayi baru dilahirkan

Umpamakan muallaf seperti bayi yang baru dilahirkan. Muallaf adalah belajar bermula daripada kosong jadi tidak boleh kita mengajar mereka perkara yang berat-berat, kita harus bermula daripada asas. Bayangkan bagaimana seorang ibu menjaga bayi yang baru dilahirkan? Mula-mula diberikan susu ibu, selepas beberapa bulan mula diberikan bubur nasi dan seterusnya. Begitu juga muallaf kita harus betul-betul mengajar daripada perkara asas tanpa paksaan. Sungguhpun perkara tersebut hanya kecil bagi muslim yang dilahirkan dalam keluarga muslim tetapi sesuatu yang besar bagi muallaf. Janganlah paksa muallaf untuk mengamalkan Islam serta merta, ajarkan yang mudah dan ambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri.

2. Mereka seperti Tarzan diberikan peperiksaan SPM? 

Bayangkan Tarzan keluar daripada hutan, apakah tahap pendidikan yang sesuai kita berikan? Adakah terus masuk SPM atau Tadika? Dari segi umur tarzan layak untuk mengambil SPM tetapi segi pengetahuannya layak di tadika terlebih dahulu. Maka begitu jadikan juga muallaf lebih sesuai untuknua sungguhpun sudah dewasa tetapi harus ingat mereka baru mengenal Islam jadi mulakan daripada perkara asas dan beri penghargaan kepadanya supaya memberi semangat untuk terus belajar islam dan mengamalkannya.

3. Umpamakan Muhajirin dengan Anshar

Umpamakan muallaf sebagai Muhajirin dan muslim sejak lahir sebagai Anshar. Bagaimana Rasulullah menyatukan Muhajirin dan Anshar di Madinah untuk mengeratkan hubungan persaudaraan antara mereka sehingga Anshar sanggup memberikan apa sahaja kepada Muhajirin yang memerlukannya termasuk mempelawa Muhajirin untuk mengambil isterinya sekiranya berminat. Jadi kita satukan muallaf dengan muslim sejak lahir sehingga muallaf merasa bahawa muslim lain adalah saudaranya dan tempatnya berkongsi masalah. Ciptakan hubungan harmoni diantara mereka sehingga tidak ada jurang dan sempadan di antara mereka.

4. Fokuskan kepada Tauhid atau Akidah

Rasulullah menyampaikan dakwah selama 23 tahun, Rasulullah menyampaikan dakwah di Mekah selama 13 tahun berkaitan tauhid semata-mata. Selama 13 tahun tersebut ayat-ayat yang turun hanya berkaitan akidah dan Tauhid semata-mata kemudian baru turunnya ayat berkenaan fikah.

Sampaikan Aisyah pernah berkata: Sekiranya awal-awal ayat yang diturunkan berkanaan hukum hakam maka tidak ada orang yang berminat kepada Islam.

5. Ajarkan secara perlahan-lahan

Al-Qur'an diturunkan secara berangsur-angsur, Ini menunjukkan dalam membimbing muallafpun kita harus mencontohi pendekatan Al-Qur'an diturunkan iaitu perlahan-lahan. Jangan terlampau semangat dan berharap lebih sehingga akan memaksa muallaf mengamalkan terlampau ke hadapan sehingga akan membuat mereka tertekan dan tidak bersemangat untuk belajar Islam. Harapan yang terlampau akan membuat pengajar lupa bahawa muallaf baru mengenal Islam, ini akan menyebabkan muallaf hilang kepercayaan kepada pengajar.

6. Utamakan perkara wajib berbanding sunat

Materi yang diajarkan pula harus difokuskan kepada perkara-perkara waijib terlebih dahulu jangan tekankan kepada perkara sunat pada peringkat awal sehingga akidah dan tauhid sudah mantap. Perkara sunat akan memberatkan muallaf, ada kes yang mengajar muallaf supaya shalat tahajud (shalat malam) dan puasa sunat, sedangkan perkara wajib belum diamalkan secara penuh takkan mahu tekankan amalan sunat.

7. Permudahkan

Dalam mengajar muallaf maka permudahkan dalam semua perkara jangan susahkan mereka sehingga mereka merasa begitu susah untuk mengamalkannya. Ini sesuai dengan Hadith Nabi:

Mudah-mudahkan jangan susahkan, beri berita gembira jangan takut-takutkan (Sahih Bukhari)

Daripada hadith di atas menunjukkan bahawa Rasulullah menggalakkan kita untuk memudahkannya dalam amalan Islam jangan susahkan, sedangkan islam itu sendiri adalah agama yang mudah. 

8. Jadikan sebagai adik angkat.

Jadikan muallaf sebagai keluarga angkat sehingga mereka selesa bersama pengajar. Ini akan membina kepercayaan muallaf kepada pengajar sehingga muallaf merasa ada tempat untuk berlindung dan berkongsi masalah. Ingat jangan sekali pun membuat perkara yang dapat menghilangkan kepercayaan muallaf.

61 comments:

  1. salam...bagaimana kita mahu membimbing seseorang yang ada minat untuk memeluk Islam?apa yang perlu kita ajarkan kepadanya terlebih dahulu?terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menerangkan tentang keindahan dan kemudahan Islam, kemudian mengenalkan mereka kepada Allah sebagai pencipta alam semesta. Kalau perlukan maklumat lanjut hubungi saya di talian 019-6915279

      Delete
    2. Saye nak buat pertanyaan .. saye ade teman lelaki teman lelaki sye orng nepal sekarg die suda masuk islam .. macamne saye nak bimbing die sebb sye blm halal untuk die ...

      Delete
    3. cuba ajak dia ke kelas di bawah Hidayah Centre atau Perkim.
      selain itu, kamu disarankan untuk bina kekuatan diri dan dalaman untuk menempuh kehidupan rumah tangga akan datang :-)

      Delete
    4. contoh kalau kita tidak membimbing orang yang telah masuk islam, adakah dosa dia kita yang tanggung?

      Delete
  2. bagaimana membimbing suami mualaf yang masih takut mengakui keislamannya pada keluarganya terutama ayahnya dan saudara-saudaranya??? Apakah yg harus dilakukan oleh istrinya???
    Syukron.

    ReplyDelete
  3. Bagaimana pulak hendak membimbing suami mualaf yg langsung tidak minat untuk mempelajari islam?(memeluk islam hanya kerana ingin berkahwin)
    Buntu···:'(

    ReplyDelete
  4. suami saya seorang mualaf sudah 5 th, kami menikah sudah 4 th, tp dia pernah sesekali meninggalkan shalat, bahkan dia sering pergi kerumah ortunya yang non muslim, saya takut dia di beri hasutan untuk kembali,suami saya juga tidak pernah maw kalo di ajak mengaji,bagaimna menyikapinya

    ReplyDelete
  5. Saya ingin meminta pandangan dari anda... saya telah lama myimpan niat utk memeluk Islam diatas hidayah yg telah saya terima... Islam bnyk mengajar saya erti khidupan sebenar dimata Allah namun sekarang saya dalam delima dimana keluarga saya menentang keputusan saya atas sebab agama Kristian adalah agama yg saya anuti sejak kecil lagi tambahan pula ayah saya seorang pendeta gereja... apakah yg harus saya lakukan apakh pilihan saya dlm memeluk Islam tanpa izin org tua membuatkn saya mebderhakai mereka? mohon bantuan nasihat buat says.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tindakan untuk memeluk Islam walaupun tanpa kebenaran ibu bapa, bukan tindakan yang salah.
      untuk lebih lengkap guide kamu tentang ini, kamu boleh hubungi Hidayah Centre. boleh cuba google tentang Hidayah Centre atau Perkim.
      insya Allah boleh membantu kamu :-)

      Delete
    2. boleh tuh.. jangan di yunda lagi sebab sudah mau romadon (puasa)

      Delete
  6. Salam sy baru memeluk agama islam dan tak tau ape2 pasal islam.niat baik nk belajar tapi tak tahu nk mula dari mane..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. wassalam.
      boleh hubungi Hidayah Centre atau Perkim :-)

      Delete
    3. Saya. .istri muallaf.ajarkan awal tentang tauhid dan kedua aqidah
      Dan bila sudah dia.Benar benar yakin dan beriman.barulah masuk ke tahap yg lain.ajarkan yg fardhu dulu
      Pelan pelan mengajari.karena mereka tidak paham islam.makasih

      Delete
    4. Saya. .istri muallaf.ajarkan awal tentang tauhid dan kedua aqidah
      Dan bila sudah dia.Benar benar yakin dan beriman.barulah masuk ke tahap yg lain.ajarkan yg fardhu dulu
      Pelan pelan mengajari.karena mereka tidak paham islam.makasih

      Delete
  7. assalam..sy nk minta pandangan..bagaimana nk membimbing seorang mualaf ke jln islam yg sebenarnya?Jika teguran sy suruh bljr agama boleh membuatkan bergaduh..masa yang ada hny di habiskn bermain game dan sebaliknya..sepatutnya masa yg ada perlulah belajar agama..sy buntu kerana xtaw mcm mn lg nk tegur.

    ReplyDelete
  8. Hint

    Kita seharusnya ikut turutan:

    1. Know Allah
    2. Love Allah
    3. Obey Allah

    ReplyDelete
  9. Saya ingin memohon nasihat dan pertolongan.
    Saya jatuh hati pada seorg lelaki Melayu dan ada niat ingin bersama dgn die. Tetapi pernah ibunya bg thu jgn masuk Islam semata2 kerana mahu bersama2. Saya fhm nasihat makcik tetapi ada juga saya rasa ajaran (yg saya tahu) Islam betul2 baik dan indah. Saya rasa ada juga niat saya mahu lebih lagi mengenali Islam dengan ajaran yg betul. Tetapi saya x thu mcm mane dan dari mana saya bermula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika di malaysia, boleh cuba hidayah centre, malaysian reverted muslim, ipsi pulau penang, macma, perkim, darul fitrah, skuad mubaligh malaysia & ramai lagi.

      Saya tinggal di utara singapura & pergi ke johor baru sekali sekala.

      Delete
  10. apa hukumya jika kita membawa seseorg itu memeluk agama islam tetapi kita tidak mmbimbing nya sehingga mualaf itu mnjadi semakin teruk akhlaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukum da`wah & memberi nasihat adalah wajib. Sila rujuk kepada ulama mu`tabar untuk penjelasan lanjut. Doa kepada Allah untuk hidayah untuk dia & kami.

      Delete
  11. Hukum da`wah & memberi nasihat adalah wajib. Sila rujuk kepada ulama mu`tabar untuk penjelasan lanjut. Doa kepada Allah untuk hidayah untuk dia & kami.

    ReplyDelete
  12. Salam sejahtera . Sy seorg bukan islam dan berniat utk memeluk agama islam . Adakah betul Allah tidak dpt memaafkan segala dosa2 sy sebelum nie ? Ada seorg saudara muslim berkata sy tidak boleh memeluk agama islam sebab Allah x boleh terima org kafir seperti sy :'( . Yee sy akui dahulu dan sehingga kini hidup sy tiada pegangan agama . Hati sy beberapa kali terdetik utk mendekati islam dgn lebih dekat lagi .. sy sgt2 buntu sekarang :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebaiknya segera di putuskan sebab pintu hidaya itu terbuka lebar bagi orang yg ingin menjadi hamba Allah swt,

      Delete
    2. sebaiknya segera di putuskan sebab pintu hidaya itu terbuka lebar bagi orang yg ingin menjadi hamba Allah swt,

      Delete
  13. Salam sejahtera . Sy seorg bukan islam dan berniat utk memeluk agama islam . Adakah betul Allah tidak dpt memaafkan segala dosa2 sy sebelum nie ? Ada seorg saudara muslim berkata sy tidak boleh memeluk agama islam sebab Allah x boleh terima org kafir seperti sy :'( . Yee sy akui dahulu dan sehingga kini hidup sy tiada pegangan agama . Hati sy beberapa kali terdetik utk mendekati islam dgn lebih dekat lagi .. sy sgt2 buntu sekarang :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adalah tidak betul, Allah itu maha pengampun dan pemaaf. Bagi yg masuk Islam, segala pekara negative sebelum Islam akan dipadam. Dia dikira sebagai bayi yang baru lahir, bersih dan suci dari semua pekara negative.

      Delete
  14. Jika puan masuk islam, dosa dosa lama akan hilang. Jangan risau.

    Saya cadangkan puan pergi belajar islam di cawangan hidayah centre, macma, perkim, malaysian reverted muslim & lain lain.

    Belajar dari ustaz/ustazah yang mahir.

    Semoga allah swt memberi kami hidayatnya. Amin.

    Ini nama facebook saya: Md Farid Then

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asslamulaikm... saya seorang muallaf...saya perlukan keluarga angkat... en farid boleh tlg bgtahu kat mana saya boleh dapatkan kelurga angkat dan syg saya seperti anak mereka sendiri juga???

      Delete
    2. w.salam, inshallah diberi ketabahan sebagai muallaf.

      Boleh Tanya pegawai di cawangan hidayah centre, macma, perkim, malaysian reverted muslim & lain lain. Untuk cari keluarga angkat

      Sila PM saya di facebook untuk maklumat lebih.

      Kamu tinggal di mana?

      Delete
    3. Saya sekarang di penang.. akan kerja di kuala lumpur.. en farid.. apa facebook en farid.. nnti saya akan pm disana

      Delete
    4. Fb saya md farid then. Add saya ini nombor saya whatsapp +65 9178 3196. Whatsapp saya lebih baik.

      Delete
  15. Assalamualaikum
    Saye bakal berkahwin dgan mualaf in syaa allah dgan izin nya.
    Saya ada satu soalan. Apa kah langkah yg perlu saye laku kan terlebih dahulu untuk mengajar nya. terime kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Waalaikumussalam.
      cuba ajak dia ke kelas di bawah Hidayah Centre atau Perkim.
      selain itu, kamu disarankan untuk bina kekuatan diri dan dalaman untuk menempuh kehidupan rumahtangga akan datang :-)

      Delete
  16. kepada sesiapa saudara baru yang berminat untuk belajar ,boleh lah datang ke masjid al azim ,tmn .semarak,nilai,negeri sembilan...atau whats app ust asari di talian 0136946535,elaun kehadiran akan diberikan

    ReplyDelete
  17. ISLAM ADALAH AGAMA RAHMATAN LILALAMIN (semasta alam)

    ReplyDelete
  18. ISLAM ADALAH AGAMA RAHMATAN LILALAMIN (semasta alam)

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum
    apakah predikat mualaf itu seumur hidup atau ada rentan waktu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam, status mualaf jika ikut kitab bukan seumur hidup. Sebab mereka boleh progress kepada mukalaf. The term mualaf more of identity sebab yang ada mualaf sudah jadi ulama pun.

      Delete
  20. Assalamualaikum.. Saya ingin mencari keluarga angkat yang sanggup mengajar saya penlajaran agama dan sanggup menyayangi saya macam anak sendiri. Mohon saya sangat perlukan sekarang. No fon saya 0164764508 email saya effah.nadzirah98@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.
      insyaAllah saya akan carikan sekarang

      Delete

  21. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:

    ReplyDelete
  22. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans atlow interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats app +919205646839
    helpfiance@gmail.com

    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    helpfiance@gmail.com
    Whats app +919205646839

    ReplyDelete
  23. Hai pandangan yang anda tahu ada mantra untuk memenangi cinta kembali dari bekas. Saya sudah melakukannya. Saya suka membaca tentang hubungan dan cara membuatnya berfungsi, bagaimana untuk memperbaiki hubungan, dan bagaimana untuk menjaga kehidupan percikan api, walaupun cara bercakap dengan mereka cara tertentu untuk membuat mereka berfikir cara yang berbeza tentang keadaan dan anda. Jika anda memerlukan nasihat atau mahu memenangi semula bekas anda, cubalah ini: augusmimi789@gmail.com salinan dan mesej yang berikut (augusmimi789@gmail.com) Ia akan mengubah mentaliti anda dan mendapatkan apa yang anda mahu./If you need your Ex husband back or wife contact : augusmimi789@Gmail.com

    ReplyDelete
  24. Ramai orang mengalami serangan yang seolah-olah keluar dari mana-mana. ini adalah serangan psikik peribadi, Juga Perniagaan dan Projek boleh diganggu dengan dari tahap tidak fizikal, tidak ada yang kelihatan seperti yang benar, dan kemajuan disekat atau disabotase - ini adalah serangan psikik pada kerja anda, bawa kembali apa pun yang anda kehilangan baik uang atau hubungan, membawa balik cinta yang hilang, memulihkan kembali wang anda yang hilang, memulihkan kerja anda yang telah hilang, membawa pulang bekas isteri atau suami anda, adakah anda mengalami penyakit mental atau mengalami kesakitan yang anda cari di sini adalah jaminan 100% melawat Roso Malia hari ini dan kehidupan anda menjadi makmur.

     Perkhidmatan ini menyediakan melalui imbasan semua jenis serangan atau gangguan sepanjang masa, dan membersihkan sumber-sumber serangan atau gangguan. Juga kaedah perlindungan diberikan untuk penyelenggaraan. Perlindungan teratur secara rutin juga boleh ditubuhkan bujur kehidupan kewangan anda dan menghubungi tuan penyelesaian hebat hari ini untuk pembersihan. anda boleh berhubung dengan saya melalui alamat e-mel ini: priestrosomalia621@outlook.com atau whats-app +233550822798.

    ReplyDelete
  25. Adakah anda berasa kecewa kerana anda akan mengalami salah satu masalah di bawah atau mahu kembali ke belakang anda dan tidak berfungsi dengan betul? Adakah anda ingin memulihkan cinta yang hilang dan menjaga dia tanpa syarat? Jika demikian, cinta yang hilang adalah salah satu daripada penyelesaian; apa yang penting untuk menyelesaikan masalah cinta, memberikan anda peluang terbaik untuk mendapatkan kekasih anda yang hilang kembali, membawa anda kembali kepada anda, melemparkan mantra cinta yang hilang adalah cara yang berkesan untuk mendapatkan kekasih yang hilang untuk kembali, suami atau bekas isteri kembali dengan anda dan mengelakkan drama menjengkelkan dalam proses.

    Sebagai contoh, anda boleh mengetahui bahawa bekas pasangan anda mempunyai hubungan dengan orang lain. Dalam keadaan seperti ini, anda mungkin mendapati bahawa peluang anda untuk mendapatkan orang itu kembali sangat kecil, melainkan anda menggunakan strategi yang tidak dapat dinafikan. Inilah masanya apabila anda melihat kuasa yang tidak dipertikaikan dari kebingungan cinta yang hilang, kerana senjata rahsia adalah untuk memulihkan perasaan dan membantu anda untuk mengembalikan kekasih yang hilang selama-lamanya. Rujuk kepada Priest Roso dan segera berdamai dengan orang yang anda sayangi.

    BALK ADALAH PERKHIDMATAN saya TAWARKAN:

    * LOVE GAMES *
    * GAMBAR PERKAHWINAN * *
    PERKHIDMATAN SPELL *
    * KESELAMATAN SEKSUAL
    GAMES *
    * MEMASANG KURSUS KURSUS * * GAMBAR PERLINDUNGAN *
    * GAME LOTTERY *
    * BAIK LUCK SPELLS *
    * NUDENCE / RETAIL *
    * HERPES VIRUS 1 & 2 *
    * ZIKA VIRUS *
    * ASTMA *
    * KANSER CURE *
    * HEPATITIS B *
    * DIABETIK *
    * HIV CURE SPELLS *
    * HPV / STD INFECTION *

    Hubungi saya hari ini untuk menyelesaikan masalah anda dengan e-mel: priestrosomalia621@outlook.com atau hubungi Whats-app: +233550822798.

    ReplyDelete
  26. Ramai orang mengalami serangan yang seolah-olah keluar dari mana-mana. ini adalah serangan psikik peribadi, Juga Perniagaan dan Projek boleh diganggu dengan dari tahap tidak fizikal, tidak ada yang kelihatan seperti yang benar, dan kemajuan disekat atau disabotase - ini adalah serangan psikik pada kerja anda, bawa kembali apa pun yang anda kehilangan baik uang atau hubungan, membawa balik cinta yang hilang, memulihkan kembali wang anda yang hilang, memulihkan kerja anda yang telah hilang, membawa pulang bekas isteri atau suami anda, adakah anda mengalami penyakit mental atau mengalami kesakitan yang anda cari di sini adalah jaminan 100% melawat Roso Malia hari ini dan kehidupan anda menjadi makmur.

     Perkhidmatan ini menyediakan melalui imbasan semua jenis serangan atau gangguan sepanjang masa, dan membersihkan sumber-sumber serangan atau gangguan. Juga kaedah perlindungan diberikan untuk penyelenggaraan. Perlindungan teratur secara rutin juga boleh ditubuhkan bujur kehidupan kewangan anda dan menghubungi tuan penyelesaian hebat hari ini untuk pembersihan. anda boleh berhubung dengan saya melalui alamat e-mel ini: priestrosomalia621@outlook.com atau whats-app +233550822798.

    ReplyDelete
  27. Adakah anda berasa kecewa kerana anda akan mengalami salah satu masalah di bawah atau mahu kembali ke belakang anda dan tidak berfungsi dengan betul? Adakah anda ingin memulihkan cinta yang hilang dan menjaga dia tanpa syarat? Jika demikian, cinta yang hilang adalah salah satu daripada penyelesaian; apa yang penting untuk menyelesaikan masalah cinta, memberikan anda peluang terbaik untuk mendapatkan kekasih anda yang hilang kembali, membawa anda kembali kepada anda, melemparkan mantra cinta yang hilang adalah cara yang berkesan untuk mendapatkan kekasih yang hilang untuk kembali, suami atau bekas isteri kembali dengan anda dan mengelakkan drama menjengkelkan dalam proses.

    Sebagai contoh, anda boleh mengetahui bahawa bekas pasangan anda mempunyai hubungan dengan orang lain. Dalam keadaan seperti ini, anda mungkin mendapati bahawa peluang anda untuk mendapatkan orang itu kembali sangat kecil, melainkan anda menggunakan strategi yang tidak dapat dinafikan. Inilah masanya apabila anda melihat kuasa yang tidak dipertikaikan dari kebingungan cinta yang hilang, kerana senjata rahsia adalah untuk memulihkan perasaan dan membantu anda untuk mengembalikan kekasih yang hilang selama-lamanya. Rujuk kepada Priest Roso dan segera berdamai dengan orang yang anda sayangi.

    BALK ADALAH PERKHIDMATAN saya TAWARKAN:

    * LOVE GAMES *
    * GAMBAR PERKAHWINAN * *
    PERKHIDMATAN SPELL *
    * KESELAMATAN SEKSUAL
    GAMES *
    * MEMASANG KURSUS KURSUS * * GAMBAR PERLINDUNGAN *
    * GAME LOTTERY *
    * BAIK LUCK SPELLS *
    * NUDENCE / RETAIL *
    * HERPES VIRUS 1 & 2 *
    * ZIKA VIRUS *
    * ASTMA *
    * KANSER CURE *
    * HEPATITIS B *
    * DIABETIK *
    * HIV CURE SPELLS *
    * HPV / STD INFECTION *

    Hubungi saya hari ini untuk menyelesaikan masalah anda dengan e-mel: priestrosomalia621@outlook.com atau hubungi Whats-app: +233550822798.

    ReplyDelete
  28. Nama saya ginora, saya berasal dari bahasa Melayu, saya telah hidup saya dalam kekalahan dan kesakitan. Saya berjumpa dengan lelaki ini (greatlapola67@gmail.com) di laman web yang bercakap tentang rehat jantung, saya melihat banyak kesaksian tentang bagaimana dia sembuh .so ramai orang dari kesakitan. Saya mengambil e-melnya, menulis e-melnya dan menghubunginya dan memberitahunya masalah saya yang dia kata fikiran saya harus selamat, saya berada di tempat yang betul jadi saya mempercayai dia dan Iwastoldby (greatlapola67@gmail.com) bahawa beban saya akan ditarik balik dari saya dalam masa 24 jam jika saya hanya mematuhi apa yang saya telah diberitahu. Saya melakukan seperti yang diarahkan untuk dilakukan. selepas semua dan semua saya menunggu kemudian hari berikutnya wokeup saya merasa bebas dan hidup semua yang saya lakukan pada keesokan harinya ternyata sangat mengagumkan, saya mempunyai pekerjaan yang lebih baik, saya perlu berkawan dengan seorang lelaki yang hebat di sisi saya, kami telah berkahwin dan kami sangat gembira bersama-sama, soI'mgrateful to know you tuan.Anda juga boleh menghubungi beliau seperti berikut: (Greatlapola67@gmail.com) atau anda boleh menghubunginya secara peribadi di nombor telefon bimbitnya: +2349034970099

    ReplyDelete
  29. ermmm nk tnye,mcm mne nk solat fardu klu mualaf tu tk tau surah yang lain selain al fatihah??

    ReplyDelete
  30. Saya ingat masuk islam tapi tak tau cara nya dan ada siapa2 yang boleh bimbing saya

    ReplyDelete
  31. hai, sy asal Tamparuli sabah, bragama kristian dan sdh lama berniat utk msk agama islam. Niat Bln Oct ne nak masuk, blm bgtau keluarga.. Apa langkah pertama sy perlu buat ya ? Tq

    ReplyDelete
  32. Bagaimana cara memperkenalkan Allah kepada orang yang baru belajar Islam

    ReplyDelete