Sunday, June 5, 2011

MUDAHNYA MEMELUK ISLAM

Ramai muslim mengajarkan kepada orang-orang yang berminat untuk memeluk islam bahawa memeluk islam adalah perkara yang mudah. Adakah semudah yang diajarkan?



Mengikut pengalaman muallaf apabila mereka berkongsi pengalaman dengan saya mereka memeluk Islam tidak semudah yang digambarkan oleh kawan-kawan muslim sebelumnya. Kenapa perkara ini wujud?



1. Perbezaan amalan Muslim dan Ajaran Islam

Saudara Muslim keliru apabila melihat perbezaan yang ketara antara Islam yang dipelajari dengan amalan harian masyarakat Islam di Malaysia pada amnya. Saudara Muslim mengamalkan Islam berdasarkan Ilmu manakala kebanyakan Muslim sejak lahir mengamalkan Islam berdasarkan budaya. Kalau setakat mengamalkan untuk diri sendiri tidak ada masalah tetapi mereka mengatakan amalan saudara muslim keluar daripada ahlus sunnah wal jamaah, keadaan ini akan menyebabkan saudara muslim menjadi keliru dan tertekan.

2. Maklumat yang didapat tentang syahadah berbeza dengan amalannya


Saudara muslim dimaklumkan bahawa semasa memeluk Islam tidak perlu menukar nama kepada Nama Arab tetapi tetiba sahaja Ustaz yang menguruskan pengislaman menanyakan nama Islam yang dipilih. Keadaan ini akan membuat saudara muslim terperanjat dan tertekan sehingga terpaksa menerima nama Islam yang dicadangkan oleh ustaz yang menguruskan pengislaman tersebut. Kemudian Ustaz kadang kala memberikan ceramah yang terlampau panjang sehingga menyebabkan saudara muslim takut dan gementar. Keadaan ini berbeza dengan yang dimaklumkan oleh kawan-kawan muslim yang lain sehingga mengelirukan saudara muslim.


3. Kurang pendedahan tentang cabaran yang dihadapi selepas memeluk Islam


Kebiasaan muslim hanya menerangkan bahawa Islam adalah agama yang mudah tanpa memberikan penerangan yang lengkap tentang asas-asas Islam dan amalan yang wajib ditunaikan sebagai seorang muslim. Selepas sahaja mengucap syahadah mereka telah dipaksa untuk mengamalkan pelbagai macam amalan adakah wajib ataupun sunah. Pada peringkat ini akan menyebabkan saudara muslim sangat tertekan.


Langkah-alngkah yang sepatutnya dilakukan :

1. Pendedahan kehidupan saudara muslim secara langsung

Seseorang yang akan memeluk digalakkan untuk berhubung dan tinggal bersama saudara muslim yang baru memeluk Islam supaya dapat membayangkan kehidupan nyata seorang saudara muslim. Keadaan ini akan membina mental saudara muslim tersebut dan juga terbiasa dengan amalan-amalan harian yang wajib dilakukan sebagai seorang muslim.


2. Merujuk saudara muslim kepada orang-orang yang pakar dalam bidnag tersebut

Saudara Muslim tersebut perlu dirujuk kepada pakar kaunseling ataupun bimbingan saudara muslim sehingga mereka mempunyai kaedah tersendiri untuk membimbing saudara muslim yang sesuai. Keadaan ini akan membantu mereka dalam memahami Islam berdasarkan nash yang sahih bukan amalan budaya tempatan


3. Menggalakkan mengikuti kelas bimbingan asas bagi saudara muslim yang disediakan

Kelas bimbingan asas bagi saudara muslim akan membantu dalam memahami asas-asas Islam yang perlu diketahui dan diamalkan oleh seorang muslim. Pada peringkat awal mereka hanya didedahkan kepada amalan-amalan wajib yang terdapat dalam agama Islam sehingga mencapai peringkat tertentu

No comments:

Post a Comment