Saturday, September 18, 2010

KELAS 9. SHALAT CARA RASULULLAH

1. Niat Dan Takbiratul Ihram
Lafadh yang selalu dikaitkan dengan niat:

1. Shalat Zuhur
"USHALLI FARDHA DUHRI ARBA 'A RAKA'ATAINI LILLAH" Maknanya "Sahaja aku shalat Zuhur empat raka'at kerana Allah Ta'ala."

2. Shalat 'Ashar
"USHALLI FARDHA 'ashri ARBA'A RAKA'ATAINI LILLAHI TA'ALA" Maknanya "Sahaja aku shalat 'Ashar empat raka'at kerana Allah Ta'ala."

3. Shalat Maghrib
"USHALLI FARDHA MAGHRIBI TSALATSA RAKA'ATAINI LILLAHI TA'ALA" Maknanya "Sahaja aku shalat Maghrib tiga raka'at kerana Allah Ta'ala."

4. Isya
"USHALLI FARDHA 'ISYA I ARBA'A RAKA'ATAINI LILLAHI TA'ALA" Maknanya "Sahaja aku shalat subuh dua raka'at kerana Allah Ta'ala".

5. Subuh
"USHALLI FARDHA SUBHI RAKA'ATAINI LILLAHI TA'ALA" Maknanya "Sahaja aku shalat subuh dua raka'at kerana Allah Ta'ala.

Ini Lafadh yang diajarkan oleh ulama untuk memudahkan kita melaksanakan shalat, sungguhpun demikian tetapi bukan suatu kemwajipan untuk melafadhkan tetapi hanya meniatkan dalam hati sahaja. Sungguhpun ramai kita melihat muslim terlampau bersusah payah untuk melafadhkan niat tersebut.

Niat dilakukan sambil mengangkat tangan dan mengucapkan "ALLAHU AKBAR" maknanya: "Allah Maha Besar" seiring niat dalam hati. kemudian tangan kanan diletakkan di atas tangan kiri di atas dada.

2. Membaca Do'a Iftitah


8. Duduk di antara dua sujud:
"Rabbi'ghfir li. Rabbi'rghfir li!" Maknaya: "Tuhanku, ampunilah daku! Tuhanku ampunilah daku!"

Sujud kedua dan bangkit meneruskan raka'at yang kedua dengan gerakan dan doa yang sama sehingga selepas sujud yang kedua pada rakaat kedua diteruskan dengan tasyahud awal

9. Tasyahud awal
"Allahumma shalli'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad, kama shallaita 'ala Ibrahim, wabarik 'ala Muhammad wa 'ala ali Muhammad. kama barakta 'ala ali Ibrahim, fil 'alamina innaka hami-du'm majid."
Maksudnya: "Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad!, dan Keluarga beliau, sebagaimana Engkau telah berikan kepada keluarga Ibrahim! Dan berkatilah kepada Muhammad beserta keluarganya, sebagaimana Engkau telah berikan kepada keluarga Ibrahim, diseluruh penjuru alam, Sungguh Engkau Maha Tepuji, lagi Maha Mulia."

Selepas bangkit daripada tasyahud awal maka diteruskan dengan raka'at ketiga dan keempat dan diteruskan dengan tasyahud akhir. Bagi shalat subuh maka tidak ada tasyahud awal terus tasyahud akhir, manakala shalat Maghrib pula tasyahud akhir pada raka'at ketiga.

10. Tasyahud akhir
"Allahumma inni a'udzu bika min adzabi jahannam, wamin adzbi'l qabri, wamin fitnati'l mahya wal mamati, wamin syarri fitnatil masihi,d dajjal." Maksudnya: "Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada neraka jahannam, siksa kubur dan becana kehidupan dan kematian, serta  kejahatan bencana dajjal si penipu." (Sahih Muslim)

11. Do'a selepas salam
Istighfar tiga kali:
"Astaghfirullahal 'adzim" (3x)

Diteruskan dengan doa:
"Allahumma antas salam, wa minkas salam, tabarakta ya dzal jalali wal ikram." maknanya: "Ya Allah, Engkaulah salam, dan daripada-Mu kesejahteraan, serta Maha Besar Kebijan-Mu, Ya Allah Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan."

No comments:

Post a Comment