Saturday, February 12, 2011

Tuhan akan Membuatmu Berlutut, Jeffrey




Ketika masih kanak-kanak, semasa berjalan-jalan di pantai, Dr. Jeffrey Lang pernah bertanya pada ayahnya tentang keberadaan syurga. Pertanyaan kanak-kanak yang ingin mengetahui yang cukup tinggi dan menjadi pertanda bahwa suatu hari, Lang bakal menjadi seseorang yang melihat sesuatu dengan logik dan rasional. Tanda-tanda itu terbukti, semasa Lang telah dewasa dan menjadi seorang profesor matematika, bidang studi yang tidak memberi tempat bagi apapun, kecuali logika.



Lang menyelesaikan sekolah menengahnya di sekolah Katolik khusus laki-laki, Notre Dame Boys High. Sejak sekolah menengah, Lang sudah meolak kepercayaan adanya "Yang Maha Kuasa". Paderi, ibu bapa dan kawan-kawan satu kelas gagal meyakinkan Lang tentang kewujudan Tuhan. Akhirnya, pada umur 18 tahun, Lang menjadi seorang atheis dan sehingga 10 tahun sampai Lang menyelesaikan studi doktoralnya.



Di antara masa-masa itu, Lang pernah mendapat mimpi pelik. Ia melihat sebuah bilik kecil tanpa perabot. Dinding berwarna keabu-abuan. Lantainya ditutupi karpet yang ketara warga merah dan putih. Pada bahagian atas terdapat tingkap bersaiz kecil, melalui celah2 tingkap cahaya masuk dan menerangi ruangan. "Terdapat barisan orang di dalamnya, dan saya berada di baris yang ketiga. Semuanya laki-laki, tidak ada perempuan. Kami semua duduk dengan posisi tumit kaki ke arah belakang, menghadap ke arah jendela itu. Agak pelik, saya tidak mengenal sesiapa," cerita Lang mengenai mimpinya.



Lang berfikir mungkin ia berada di negara lain. Ia dan orang-orang di dalam bilik tersebut membungkuk bersama-sama dengan muka menghadap ke lantai. "Keadaan sangat tenang, tidak sedikitpun terdengar suara bisiang. Tiba-tiba kami sudah duduk lagi di atas tumit. Semasa saya melihat ke depan, ada seseorang di depan yang memimpin kami, dia ada di tengah, tepat di bawah tingkap. Dia berdiri seorang diri, saya hanya dapat melihat sedikit punggungnya. Orang tersebut memakai baju putih panjang dan kepalanya dibalut dengan syal warna putih bermotif merah. Pada masa itulah saya terbangun dari mimpi itu ..." Mimpi tersebut berlaku berulang-ulang selama 10 tahun menjadi seorang atheis.



Sebagai seorang yang mengedepankan logik, Lang tidak merasa terganggu dengan mimpi tersebut sungguhpun ia merasakan ketenangan setiap kali terbangun selepas mimpi tersebut. Lang tidak faham apa yang dirasakannya, dia tidak faham adakah masuk akal mimpi tersebut, maka Lang tidak menghiraukan mimpi tersebut sungguhpun sudah bermimpi berulang kali.



Pada suatu hari, semasa memberikan kuliah pertama di University of San Francisco, Lang bertemu dengan seorang mahasiswa muslim dalam kelasnya. Lang berkawan dengan mahasiswa dan keluarga mahasiswa tersebut. Semasa sembang dengan keluarga itu, mereka tidak pernah membincangkan tentang agama. Kemudian seorang ahli keluarga tersebut memberikan terjemahan Al-Quran. Sungguhpun Lang tidak berniat mengkaji pasal agama, ia mula membaca Al-Quran dengan perasaan buruk sangka.



Al-Quran telah membuat Lang merasa berada dalam sebuah pertempuran yang menarik. Lang berusaha membantah dan menyoal setiap kandungan Al-Quran yang dibaca, ia segera menemukan jawapan selepas meneruskan membaca muka surat setersunya, sehingga hatinya menerima kandungan Al-Quran. "Al-Qur'an selangkah lebih ke hadapan berbanding yang saya fikirkan, memadam penghalang yang saya bina sejak bertahun-tahun dan memberikan jawapan kepada soalan-soalan saya," ujar Lang.



Masa tersebut awal tahun '80-an dan jumlah muslim di University of San Francisco sangat sedikit. Di kampus tersebut, Lang melihat beberapa mahasiswa Muslim melaksanakan salat di sebuah bilik kecil, lantai bawah tanah sebuah bangunan gereja. Selepas berlaku "perang" pemiran, Lang memberanikan diri mendatangi surau kecil itu. Dan beberapa jam kemudian, Lang keluar daripada bilik tersebut sebagai seorang muslim selepas mengucap syahadat.



Selepas syahadat sudah masuk waktu salat Zuhur dan Lang salat berjemaah. Ia pun berdiri dalam shaf, bersama mahasiswa lainnya dan yang menjadi imam hari itu bernama Ghassan. Begitulah perjalanan Dr. Jeffrey Lang menuju cahaya Islam. Asalnya seorang yang tidak percaya adanya Tuhan, menjadi orang yang memiliki kepercayaan kepada Tuhan. Lang masih ingat, ayahnya berkata "Tuhan akan membuatmu berlutut, Jeffrey", semasa Lang berusia 18 tahun dan menolak kewujudan Tuhan. Perkataan ayahnya menjadi kenyataan. Sekarang Lang berlutut dan bersujud dalam dekapan Islam. Lang merasa Tuhan menyayanginya dengan menuntunnya ke agama Islam. "Saya merasa bahwa Tuhan selalu dekat, memberikan arah pada kehidupan saya," tukas Lang.

No comments:

Post a Comment